Antwoorden op vragen over verkeersveiligheid Zwanenburg

kruising Domineeslaan- Kastanjelaan

Geachte heer, mevrouw,

 

Tijdens het vragenuur van donderdag 10 februari 2022 heeft de fractie van ÉÉN Haarlemmermeer meerdere vragen gesteld over de verkeersveiligheidssituatie op de Domineeslaan – en specifiek ook de kruising Domineeslaan-Kastanjelaan – in Zwanenburg. De portefeuillehouder Verkeer en Vervoer heeft u toegezegd hierop schriftelijk terug te komen.

 

Voetpaden

 

De fractie van ÉÉN Haarlemmermeer stelde in haar actualiteitsvragen dat er voetpaden zouden ontbreken om vanaf de Zwanenburgerdijk naar het dorp te komen. Over de gehele lengte van de Domineeslaan zijn voetpaden aanwezig. Aan de westzijde loopt voetpad van de Zwanenburgerdijk langs de parallelstraat tot aan de Proosdij. Enkel een stuk van 20 meter ontbreekt op het moment omdat hier de biosaneringsinstallaties zijn geplaatst. Echter doordat dit een parallelstraat is zonder doorgaand verkeer zien wij dit niet als een probleem. Aan de oostzijde loopt dit voetpad van de Zwanenburgerdijk tot aan de Matthijs Sterklaan langs de Domineeslaan en vervolgt verder over de parallelgelegen IJtochtkade tot aan de Troelstralaan. Het signaal dat er voetpaden ontbreken langs de Domineeslaan herkennen wij daarom niet.

 

Ongevallen

 

Voor het analyseren van verkeersveiligheid maken wij gebruik van het landelijke Bestand geRegistreerde Ongevallen Nederland (BRON). Dit is een database die gevuld wordt door politieregistraties, aangesloten verzekeraars en Rijkswaterstaat. Dit noemen wij de “geregistreerde ongevallen”. Uit deze database blijkt dat in de periode 2017 tot en met 14 februari 2022 drie ongevallen geregistreerd zijn op en rond de kruising Domineeslaan – Kastanjelaan, waarvan een met letsel. Landelijk spreken we van een VerkeersOngevallen Concentratie locatie (VOC-locatie) als er meer dan zes ongevallen in de afgelopen drie jaar hebben plaatsgevonden. Er is dus geen sprake van een verhoogde verkeersongevallenconcentratie op of rond deze kruising.

 

Situatie met betrekking tot zicht

 

Verder is gesteld dat er problemen zijn met het zicht van het uitkomen van de Kastanjelaan op de Domineeslaan. Er hebben ter plaatse meerdere schouwen plaatsgevonden. Hieruit blijkt dat het zicht voldoende is als men zich op de juiste plek – oprijdend tot aan de haaientanden – opstelt. Er is bij iedere kruising van de Domineeslaan circa zes tot acht meter aan ruimte vrijgehouden voor het zicht. Artikel 24 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV1990) geeft een minimum van vijf meter aan van een kruising waar niet geparkeerd mag worden. De zichtlijnen voldoen dus ruim aan de wetgeving. Meer ruimte creëren gaat daarnaast ten koste van parkeerplaatsen (twee per kruising). In het kader van de nieuwe outlet in Halfweg is de parkeerdruk in de Domineeslaan bekeken. Deze werd toen als relatief hoog bestempeld. Het heeft daarom niet onze voorkeur om extra parkeerplaatsen hier weg te nemen, zeker gezien het gegeven dat de zichtlijnen ruimer zijn dan wettelijk noodzakelijk. Zoals in eerdere correspondentie met de raad aangegeven geven verkeersspiegels bij kruispunten van openbare wegen schijnveiligheid: de snelheid en de afstand van naderende voertuigen kun men door de bolling niet juist inschatten. Hierdoor kan een verkeerde inschatting gemaakt worden, waardoor het potentieel onveiliger wordt. Dat is de reden dat wij bij kruispunten van openbare wegen geen nieuwe verkeersspiegels (meer) plaatsen. De verkeerssituatie wordt op dit moment als voldoende veilig beschouwd. Dit wordt bevestigd door het lage aantal daadwerkelijke ongevallen die er plaatsvinden. Als de Domineeslaan in de toekomst aangepakt wordt (zie paragraaf Toekomst) kunnen de kruisingen heroverwogen worden.

 

Situatie met betrekking tot oversteken en fietsstroken

 

Daarnaast heeft de fractie van ÉÉN Haarlemmermeer gevraagd of er mogelijkheden zijn om een oversteek te creëren naar Bakkerij MAMA. In het verleden lag er geen bestemming aan de andere kant van de weg behalve de fabriek van Ahrend. Daarom is er geen oversteekplek op de Domineeslaan. Het enige wat nu aan de andere kant van de weg ligt is slechts één bakkerij. De complexiteit hier is dat tussen beide voetpaden langs de Domineeslaan

 

  • één rijbaan met twee rijstroken,
  • twee parallelwegen,
  • drie parkeerstroken en
  • twee groenstroken liggen.

 

Voor het creëren van een oversteek naar de bakkerij moeten deze allemaal worden gekruist en aangepast. Dit gaat ten koste van groen en drie tot vijf parkeerplaatsen in een gebied waar de parkeerdruk relatief hoog is. Daarnaast zijn wij met het oog op toekomstige afwaardering van de Domineeslaan van mening dat een dergelijke investering ingrijpend is voor de relatief korte periode die het in gebruik zal zijn. Wat betreft fiets(suggestie)stroken op de Domineeslaan zijn wij van mening dat deze niet van toegevoegde waarde zijn op deze plek. Op dit moment bieden de parallelstraten een verkeersveilig alternatief voor fietsers tussen de Zwanenburgerdijk en de Kruiswaal/Troelstralaan. Als de Domineeslaan in de toekomst aangepakt wordt (zie paragraaf Toekomst) zullen we heroverwegen of er alsnog één of meerdere oversteeklocaties nodig zijn. Ook zal de positie van de fietser op deze route dan opnieuw worden bekeken.

 

Toekomst

 

De gemeenteraad heeft met het vaststellen van het wegcategoriseringsplan bepaald dat de Domineeslaan op termijn 30km/u moet worden. Vanuit verschillend mobiliteitsbeleid is als streven gesteld dat uiterlijk in 2030 alle wegen in Haarlemmermeer een Duurzaam Veilige weginrichting hebben. Onze ambitie is om de Domineeslaan binnen deze periode aanpakken en af te waarderen naar 30km/u. Omdat dit betekent dat het gehele profiel over de lengte van Zwanenburgerdijk tot aan Kruiswaal moet veranderen willen wij dit samen laten lopen met groot onderhoud. Hier is op dit moment helaas geen indicatief jaartal aan te geven, omdat dit mede samenhangt met het afronden van de biosanering die plaatsvindt nabij de Domineeslaan. Wij verwachten u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

 

Hoogachtend, burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlemmermeer

Deel dit bericht

Scroll naar boven